در این مطلب دوربین‌ مداربسته آنالوگ را معرفی و به تاریخچه آن می پردازیم. همچنین این نوع دوربین ها را باب دوربین های دیجیتالی مقایسه می کنیم تا خرید دوربین مدار بسته برای شما راحت تر شود. همچنین در این مطلب به عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع دوربین ها می پردازیم.

تاریخچه دوربین‌ مداربسته آنالوگ

در سال‌های اولیه تاریخچه دوربین‌های مداربسته، این دستگاه‌ها با نام‌های مختلفی شناخته می‌شدند، شامل دوربین‌های مراقبتی، دوربین‌های تحریمی، دوربین‌های نظارتی و دوربین‌های مستقیم. اما این دوربین‌ها در سال ۱۹۴۲، به دلیل نیاز آمریکا به ابزاری برای کنترل شبکه‌های مخابراتی شروع به به کارگیری در این زمینه کردند.

در دهه‌های بعدی، دوربین‌های مداربسته به نوعی رواج یافتند و در حوزه‌های مختلفی از جمله نظارت بر فضای عمومی، مکان‌های عمومی، خانه‌ها، شرکت‌ها و … کاربرد داشتند. به عبارتی دیگر، ابزاری برای کنترل و نظارت بر محیط پیرامون ارائه شد.

از سال ۱۹۶۵ به بعد، صنعت دوربین‌های مداربسته با دوام شد و توسعه‌هایی را در این زمینه مشاهده کردیم. از جمله مهم‌ترین توسعه‌هایی که در این مدت رخ داد عبارتند از:

– استفاده از ابزارهای دیجیتال برای ضبط تصاویر و ویدیوها

– توسعه سیستم‌های تحلیل تصویر و شناسایی چهره

– استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای افزایش کیفیت تصویر

بنابراین، می‌توان گفت که دوربین‌ مداربسته آنالوگ و دیجیتال از راهکارهای پایدار برای کنترل و نظارت بر محیط کاربری بشری محسوب می‌شوند که در حال حاضر در صنعت‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

دوربین‌ مداربسته آنالوگ چیست؟

دوربین مداربسته آنالوگ یکی از انواع دوربین‌های مداربسته است که پیش از ظهور دوربین‌های دیجیتال به کار می‌رفت. این دوربین‌ها از یک سیستم کابل و اسلاکی برای انتقال تصاویر به دستگاه ضبط و پخش استفاده می‌کنند. دوربین مداربسته آنالوگ عموماً با کیفیت تصویر قابل قبولی تولید می‌کنند، اما با داشتن بستر دیجیتال بسیار بیشتر و بهتر شده‌اند. همچنین دوربین‌های مداربسته آنالوگ معمولاً در حدود ۷۲۰p تصویر تولید می‌کنند، در حالی که دوربین‌های دیجیتال می‌توانند در حدود ۱۰۸۰p یا حتی ۴K تصویر تولید کنند. با این حال، هنوز هم برخی شرکت‌ها و مشتریان ترجیح می‌دهند از دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده کنند به دلیل نسبتاً کمتر هزینه‌های نصب و تعمیر و همچنین به دلیل امنیت و استقلال بیشتری که این دوربین‌ها با خود به همراه دارند.دوربین مداربسته آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

دوربین‌ مداربسته آنالوگ و دیجیتال از دو تکنولوژی متفاوت برای ضبط و ارسال تصویر بهره می‌برند. در ادامه این مقاله به بررسی

تفاوت های دوربین مداربسته های آنالوگ و دیجیتال پرداخته می‌شود.

تکنولوژی دوربین‌ مداربسته آنالوگ

این دوربین ها از کابل های کواکسیال برای ارتباط با سیستم ضبط و پخش ویدئو استفاده می‌کنند. دوربین مداربسته آنالوگ بسیاری از ویژگی هایی که در دوربین مداربسته دیجیتال وجود دارد را ندارد، به عنوان مثال دوربین مداربسته آنالوگ در برابر بارش باران، دیم و حمله آب‌های کثیف مقاومت کمتری دارد.

تکنولوژی دوربین مداربسته دیجیتال

دوربین مداربسته دیجیتال از سیستم‌های کامپیوتری برای ضبط و ارسال تصاویر بهره می‌برند. این دوربین ها از کابل های شبکه برای ارتباط با سیستم ضبط و پخش ویدئو استفاده می‌کنند. دوربین مداربسته دیجیتال دارای ویژگی هایی مانند کیفیت تصویر بالاتر، دید در شب و مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیطی می‌باشد.

دوربین‌ مداربسته آنالوگ و دیجیتال با تکنولوژی های متفاوت عمل می‌کنند. دوربین مداربسته آنالوگ اغلب ارزان‌ترین گزینه به نظر می‌رسد، اما دوربین مداربسته دیجیتال با ویژگی های بهتری، بویژه کیفیت تصویر بالاتر پیشنهاد می‌شود. در نهایت، برای انتخاب دوربین مناسب باید نیازهای خود را مورد بررسی قرار دهید و بر اساس آن، روی یکی از دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال تمرکز کنید.

خصوصیات دوربین مداربسته آنالوگ

خصوصیات زیاد دوربین‌ مداربسته آنالوگ باعث شده است که بسیاری از افراد از آن برای امنیت خانه، محل کار و محیط‌ های خارجی استفاده کنند.

یکی از مهمترین خصوصیات دوربین‌ مداربسته آنالوگ کیفیت تصویر است که با استفاده از این دستگاه به ‌تصویر‌های با وضوح بالا دسترسی پیدا می‌کنید. این دستگاه باید قابلیت تشخیص حرکت و تنظیم فوکوس خودکار را داشته باشد تا تعداد اتفاقاتی که از قلمرو آن دیده می‌شود، به حداقل برسد.

همچنین، قابلیت دید در شب و مقاومت در برابر شرایط جوی نیز جزء خصوصیات دوربین مداربسته آنالوگ است. میزان حساسیت به نور و امکان بزرگنمایی دوربین هم از این خصوصیات است. با این وجود، نصب و راه‌اندازی دوربین‌ مداربسته آنالوگ نیز به چند خصوصیت مانند نوع تلویزیون، نوع شبکه و سیستم ضبط دوربین وابسته است.

به علاوه، دوربین‌های مداربسته آنالوگ با قابلیت ارتباط با دیگر دستگاه‌ها مانند رایانه، تلفن همراه و تلویزیون کاربران در پیشرفت سیستم امنیت خود بسیار کمک می‌کنند.

ویژگی های دوربین مداربسته آنالوگ

کاربرد دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین‌های مداربسته آنالوگ از جمله ابزارهای مهم در امنیت فیزیکی هستند. این دوربین‌ها با استفاده از سیستم‌های پویا و قابل تنظیم قادر به انجام اقدامات مختلفی هستند. یکی از کاربردهای مهم دوربین مداربسته آنالوگ، کنترل و نظارت بر محیط‌هایی همچون منازل، شرکت‌ها و مغازه‌ها است. با استفاده از این دوربین‌ها، می‌توان به راحتی و در هر زمانی نظارت بر عملکرد و تعاملات افراد را برقرار کرد.

با استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ، می‌توان به راحتی و در هر زمانی سیستم پیش‌بینی راه‌های ورود و خروج راه‌های تردد افراد و وسایل نقلیه نصب کرد. این کار، احساس امنیت بیشتری برای افراد را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، در صورتی که در محیطی خاص به دوربین مداربسته جرمی انجام شود، سیستم تشخیص حرکتی دوربین، به صورت خودکار و تحت عملکرد تعیین شده توسط کارشناسان امنیتی، عملکرد خود را آغاز خواهد کرد.

انواع دوربین‌ مداربسته آنالوگ

دوربین‌های مداربسته آنالوگ هم‌چنان جزو رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شوند. دوربین‌های مداربسته آنالوگ به دلیل قیمت ارزان و نصب آسان، تاکنون از آن‌ها برای نظارت و امنیت در انواع محیط‌هایی همچون خانه‌ها، دفاتر کار، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها و… استفاده شده است.

انواع دوربین مداربسته آنالوگ

به طور کلی، دوربین‌های مداربسته آنالوگ به دو دسته تکنولوژی مستقیم و مستقیم ‌شونده تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از این دسته‌بندها و نمونه‌های معروف آن‌ها پرداخته می‌شود.

دوربین‌های تکنولوژی مستقیم

این نوع دوربین‌های مداربسته به طور مستقیم تصویر را بدون تبدیل به دیجیتال به دستگاه ضبط می‌دهند. این نوع دوربین‌ها قابلیت ارائه تصاویر با کیفیت در شرایط نوری مختلف را دارند.

– دوربین‌های تحت شبکه برند Hanwha Techwin

– دوربین‌های برند Honeywell

– دوربین‌های برند AXIS

– دوربین‌های برند Vivotek

 دوربین‌های تکنولوژی مستقیم ‌شونده

در این نوع دوربین‌ مداربسته آنالوگ ، تصویر ابتدا به صورت آنالوگ به دوربین‌ها می‌رسد و سپس با تبدیل آن به دیجیتال نوعی از سیگنال‌های دیجیتالی را به دستگاه ضبط می‌فرستند. این نوع دوربین‌ها در مقایسه با نوع اول، کم‌تر برای محیط‌های با رطوبت، گرد و غبار و شرایط نوری شدید کارآمد هستند.

– دوربین‌های برند Dahua

– دوربین‌های برند Hikvision

– دوربین‌های برند CP-PLUS

– دوربین‌های برند Alhua

 اجزاء تشکیل دهنده سیستم دوربین‌ مداربسته آنالوگ چیست؟

دوربین مداربسته آنالوگ یک نوع دوربین مداربسته است که از سیگنال آنالوگ برای انتقال تصویر استفاده می‌کند. این دوربین‌ها معمولاً از کیفیت تصویر متوسط برخوردارند اما هنوز در بسیاری از سیستم های مداربسته استفاده می‌شوند. آنها به طور کلی قیمت بسیار پایینی دارند و به راحتی نصب می‌شوند. به دلیل ظرفیت پایین سیستم های ضبط آنالوگ ، معمولاً تعداد کمی از دوربین های مداربسته در یک سیستم استفاده می شود.

دستگاه های ضبط کننده تصاویر (DVR)

دستگاه های ضبط کننده تصاویر (DVR) ابزاری هستند که برای ضبط تصاویر از منابع مختلف مانند دوربین های مدار بسته و سایر دستگاه های دیجیتالی مانند رسیورهای دیجیتالی و کامپیوترها استفاده می شوند. این دستگاه ها قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت بالا و در برخی موارد حتی با قابلیت ضبط صدا را دارا هستند و در صنعت امنیتی و نظارتی به طور گسترده ای استفاده می شوند.

لازم به ذکر است در دوربین های مداربسته IP وظیفه DVR را NVR انجام می دهد.

منبع تغذیه دوربین‌ مداربسته آنالوگ

منبع تغذیه، دستگاهی است که به منظور تأمین برق و انرژی برای کامپیوترها، تجهیزات الکترونیکی و دستگاه های مشابه استفاده می شود. این دستگاه معمولاً از برق شهری یا منابع قدرت دیگر، مانند باتری یا سلول خورشیدی، برای تأمین انرژی برای سیستم های الکترونیکی استفاده می کند. به طور کلی، منبع تغذیه باید توان و ولتاژ مورد نیاز دستگاه را فراهم کند تا آن را به درستی اجرا کند و از خرابی دستگاه جلوگیری کند.

هارد دیسک

هارد دیسک دوربین مداربسته یک دستگاه ذخیره‌سازی است که برای ذخیره تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود. این هارد دیسک با ظرفیت‌های مختلف قابل تهیه است و به راحتی با دوربین مداربسته شما سازگار می‌باشد. همچنین، برای افزایش امنیت و سلامت سیستم، توصیه می‌شود که این هارد دیسک‌ها با قابلیت RAID و Backup تهیه شوند.

کابل برق و تصویر

کابل برق و تصویر دوربین‌ مداربسته آنالوگ برای ارسال اطلاعات تصویر و برق به دوربین مداربسته استفاده می شوند. کابل تصویر دارای تغذیه برق و سیگنال تصویر است و به دوربین مداربسته متصل می شود. در حالی که کابل برق تنها برای تغذیه برق به دوربین مداربسته ارسال می شود. این کابل ها برای نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته در سیستم های امنیتی بسیار حیاتی هستند.

 فناوری دید در شب در دوربین مداربسته آنالوگ

فناوری دید در شب در دوربین‌ مداربسته آنالوگ امروزه یکی از مهمترین ویژگی های دوربین های مداربسته می باشد. دوربین های مداربسته آنالوگ با فناوری دید در شب، توانایی ضبط تصاویر با کیفیت و روشنایی بسیار بالا را در شرایط کم نور یا تاریکی فراهم می کنند.

مزایا و معایب دوربین‌ مداربسته آنالوگ

دوربین‌های مداربسته آنالوگ یکی از پرکاربردترین ابزارهای امنیتی هستند اما همان‌طور که می‌دانید، هر ابزاری مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب دوربین مداربسته آنالوگ می‌پردازیم:

مزایا دوربین آنالوگ

  •  هزینه کمتر:  دوربین‌های مداربسته آنالوگ با قیمت کمتری در بازار عرضه می‌شوند و برای کسانی که می‌خواهند یک سیستم امنیتی برای محل زندگی یا کسب‌وکار خود خریداری کنند، گزینه مناسبی هستند.
  • کارکرد ساده:  نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته آنالوگ بسیار ساده است و نیازی به دانش فنی و تخصصی ندارد.
  • قابلیت توسعه: سیستم دوربین مداربسته آنالوگ با استفاده از DVR بسیار قابل توسعه است و می‌توان به راحتی به تعداد دوربین‌ها اضافه کرد.

نصب دوربین مداربسته آنالوگ

معایب دوربین‌ مداربسته آنالوگ

  •  کیفیت تصویر: دوربین‌های مداربسته آنالوگ در مقایسه با دوربین‌های مداربسته دیجیتال، کیفیت تصویر پایین‌تری دارند و نمی‌توانند تصاویری با وضوح بالا را به نمایش بگذارند.
  •  فشرده‌سازی: برای نگه‌داری تصاویر ویدئویی، دوربین‌های مداربسته آنالوگ از فرمت‌های فشرده‌سازی سنتی استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث از دست رفتن جزیی اطلاعات تصویری شود.

با توجه به مزایا و معایب مطرح شده، هر فردی باید با توجه به نیاز‌های خود، یکی از دوربین‌های مداربسته آنالوگ و یا دیجیتال را انتخاب کند.

قیمت دوربین مداربسته آنالوگ

اگرچه قیمت دوربین‌های مداربسته آنالوگ متفاوت است، اما خریداران اغلب به دنبال عوامل دیگری همچون کیفیت تصاویر، محدودیت‌های ضبط، تعداد دوربین‌های لازم، مصرف انرژی و غیره هستند. از این رو، بدون توجه به قیمت، فاکتورهای دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند.

با توجه به رقابت شدید در بازار دوربین‌ مداربسته آنالوگ ، برخی از تولیدکنندگان سعی در کاهش قیمت‌ها دارند تا بتوانند با رقبای خود رقابت کنند. با این حال، خریداران نباید فقط به قیمت توجه کنند و باید برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته آنالوگ، به همه عوامل مربوط به آن توجه کنند.

شرکت زیگورات نماینده vivotek در ایران و همچنین تولید کننده دوربین مداربسته پادمکس، یکی از بهترین دوربینهای مداربسته ایرانی می باشد. پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مقالات زیر می توانند برای شما مفید باشند:

دوربین مداربسته باکس

دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته اسپید دام (PTZ)

قابلیت فشرده سازی H.265

عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته

تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته (Motion Detection)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *