عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته

ممکن است هر یک از ما، به منظور افزایش امنیت و کنترل محیط پیرامون از جمله : منازل، محیط های کار، محیط های پر تردد و …، تصمیم به خرید دوربین مداربسته بگیریم، که بزرگترین نگرانی و دغدغه ما به منظور خرید مناسب و انتخاب درست محصول، کیفیت دوربین مداربسته است. این در حالی است که اکثر شرکت ها و فروشگاه ها یا تولیدکنندگان دوربین مداربسته محصولات خود را به عنوان بهترین کیفیت دوربین مداربسته تبلیغ می کنند، اما اعتماد کردن و پی بردن به درست یا غلط بودن این تبلیغ ها کاره ساده ای نخواهد بود، هرچند نباید منکر این شد که دوربین های مداربسته ی بسیاری در بازار نظارت تصویری وجود دارند که علاوه بر کیفیت تصویر عالی، از سخت افزار بسیار قوی برخوردارند و می توانند با توجه به کاربردها و شرایط مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

معیار های ارزیابی کیفیت دوربین مداربسته

وقتی سخن از کیفیت دوربین مداربسته می شود به احتمال زیاد، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد کیفیت تصویر می باشد، در حالی که معیار ها و فاکتور های دیگری در مورد کیفیت دوربین مداربسته وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها به منظور درک بهتر معیارهای اثر گذار بر کیفیت دوربین مداربسته و سهولت در انتخاب دوربین مداربسته متناسب با نیاز و بودجه کاربران، می پردازیم، این عوامل شامل موارد زیر می شوند :
  •  وضوح (Resolution) تصویر دوربین 
  •  قابلیت هایی چون WDR ، HLC و …
  • تکنولوژی های تصویر
  • رمت فشرده سازی تصاویر
  • لنز
  • دید در شب
  • نرخ فریم (Frame Rate)
  • سخت افزار و نرم افزار
  • سنسور (Sensor) دوربین

رزولوشن یا وضوح تصویر دوربین

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کیفیت تصاویر دوربین‌ها، رزولوشن تصویر است. رزولوشن بالا به معنی تصاویر با جزئیات بیشتر و وضوح بهتر است. دوربین‌های با رزولوشن بالا قادرند تصاویر و ویدئوهای با کیفیتی برای تجزیه و تحلیل و ضبط فراهم کنند.

وضوح (Resolution) تصویر به مجموعه پیکسل های تشکیل دهنده ی یک تصویر می گویند که تعداد پیکسل های عرض و طول تصویر مورد بررسی قرار می گیرد، رایج ترین رزولوشن های دوربین مداربسته عبارتند از : 1، 2، 3، 4، 5، 6، 8 و حتی 12 مگاپیکسل.

همانطور که شرح دادیم، وضوح یا رزولوشن نشانگر سطح جزئیات تصویر است که معیار اندازه گیری وضوح تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ میزان TVL و در دوربین های تکنولوژی های جدید، تعداد پیکسل هاست که همین رزولوشن معیار مهم در کیفیت دوربین مداربسته محسوب می شود.

در بین دوربین های مداربسته، رزولوشن های 1، 2، 4 و 8 مگاپیکسل رایج ترین کالا های بازار فعلی نظارت تصویری است دوربین مداربسته هستند. در حال حاضر نیز رزولوشن های 3، 5 و 6 مگاپیکسل نیز در بازار نظارت تصویری تولید شده اند و متقاضیان زیادی را از آن خود کرده اند.

تکنولوژی های تصویر

فناوری Enhanced starlight دوربین های پادمکس در شرایط نزدیک به تاریکی تصاویر واضحی را ایجاد می کند. با حداقل نور بین 0.005 لوکس تا 0.007 لوکس، کیفیت تصویر برداری بهبود می یابد و جزئیات بیشتر رنگی ثبت می شوند. دوربین های دارای این فناوری برای مکان هایی با نور کم مناسب هستند.

لنز دوربین مداربسته

یکی از موثرترین عوامل در کیفیت تصویر، لنز دوربین مداربسته است. فناوری Enhanced starlight دوربین های پادمکس در شرایط نزدیک به تاریکی تصاویر واضحی را ایجاد می کند. با حداقل نور بین 0.005 لوکس تا 0.007 لوکس، کیفیت تصویر برداری بهبود می یابد و جزئیات بیشتر رنگی ثبت می شوند. دوربین های دارای این فناوری برای مکان هایی با نور کم مناسب هستند.

لنز ثابت

همانطور که از نامش مشخص است این نوع لنز ها فاقد قابلیت تنظیم هستند، به طوری که فاصله ی کانونی شما ثابت بوده و امکان تنظیم میدان دید دوربین مداربسته وجود ندارد، این لنز ها به دلیل مکانیزم و ساختار ساده اش از لحاظ قیمت نسبت به انواع دیگر لنز های دوربین مداربسته ارزان تر است.

لنز Varifocal

این لنز دوربین مداربسته، دارای فاصله ی کانونی قابل تنظیم‌ است این در حالی است که بعد از تغییر فاصله ی کانونی لنز دوربین مداربسته، باید Focus به صورت دستی تنظیم شود به طوری که مطمئن شویم که از حالت فوکوس خارج نمی شود در غیر این صورت تصاویر کیفیت خود را از دست خواهند داد‌.

لنز Motorized

این نوع لنز دوربین مداربسته، قابلیت تنظیم و زوم به صورت خودکار از طریق منو OSD دوربین و یا مرورگر وب دوربین را داراست. دوربین با این نوع لنز به مراتب گران تر از دوربین ها با لنز های ثابت و وریفوکال است.

حسگر یا سنسور دوربین (Image Sensor)

حسگر یا سنسور، جزء سخت افزار دوربین مداربسته به حساب می آید، که آن نیز بر کیفیت دوربین مداربسته و ارائه ی تصاویر مناسب نقش مهمی داراست. این سنسور هنگام دریافت تصاویر، نور کافی را نیز از محیط جذب می کند. در بازار فعلی دو نوع CCD و CMOS موجود است که هریک دارای نقاط مثبت و منفی هستند.

نوع و اندازه حسگر تصویر در دوربین نقش مهمی در کیفیت تصاویر ایفا می‌کند. حسگرهای با اندازه بزرگتر معمولاً تصاویر با نویز کمتر و دینامیک بالاتری ایجاد می‌کنند.

دیافراگم و عدسی (Aperture and Lens)

دیافراگم و عدسی دوربین نقش مهمی در تنظیم نور و تعریف عمق میدان دارند. دیافراگم باز و عدسی با کیفیت به دوربین امکان می‌دهند در شرایط نوری مختلف عملکرد بهتری داشته باشد و تصاویر با پس‌زمینه فوکوس شده و پس‌زمینه محو تولید کند.

فریم ریت دوربین (Frame Rate)

فریم ریت نیز یکی دیگر از عواملی است که ارائه ی فیلم های با کیفیت و مورد قبول نظارتی نقش پر رنگی را ایفا می کند. در واقع، فریم تعداد تصاویری است که دوربین هر ثانیه دریافت می کند و تاثیری مستقیم بر روانی تصاویر دارد. هر چه فریم بالاتر باشد، تصاویر روان تری خواهیم داشت و کیفیت دوربین مداربسته مورد بیش تر مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت.

قابلیت WDR دوربین (Wide Dynamic Range)

قابلیت WDR، تنظیم کننده تناقض های نور محیطی است، به طوری که اگر در یک محیط مانند اطراف درب و پنجره ها، تفاوت نور بسیاری وجود دارد که سبب ناهماهنگی تصاویر، روشنی و تیرگی های اغراض آمیزی را شاهد خواهیم بود

فرمت فشرده سازی ذخیره تصاویر دوربین مداربسته (Image Compression)

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر برتری و کیفیت دوربین مداربسته، پشتیبانی از فرمت های فشرده سازی جدید است که در این صورت، پهنای باند و حجم مورد نیاز برای ذخیره سازی در هارد بدون تغییر در کیفیت تصاویر کاهش می یابد. فرمت H.265+ حجم مورد نیاز برای ذخیره سازی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. انتخاب یک روش فشرده‌سازی مناسب باعث می‌شود که کیفیت تصاویر حفظ شود و همزمان فضای ذخیره‌سازی بهینه‌تری داشته باشیم.

دید در شب (Night Vision Technology)

با توجه به نیاز کنترل و نظارت دائم و پیوسته محیط پیرامون در شبانه روز، دارا بودن قابلیت کیفیت تصاویر دید در شب، یکی از فاکتورهای تضمین کیفیت تصاویر دوربین مداربسته محسوب می شود که قابلیت با استفاده از IR در طراحی دوربین، فراهم شده است. این ویژگی سبب ارائه ی تصاویر با کیفیت به صورت سیاه و سفید در شب می شود. دوربین‌های مجهز به این تکنولوژی با استفاده از اشعه‌ی فرابنفش یا اشعه‌ی تحت‌قرمز تصاویر با کیفیت در شب ایجاد می‌کنند.

مقاومت در برابر شرایط محیطی (Weather Resistance)

دوربین‌هایی که در محیط‌های خارجی نصب می‌شوند، باید مقاومت مناسبی در برابر عوامل جوی مثل باران، برف و گرد و غبار داشته باشند تا عمر مفید دوربین و کیفیت تصاویر حفظ شود.

سخت افزار و نرم افزار دوربین مداربسته

وجود سخت افزار قوی از جمله: طراحی هوشمندانه برد دوربین و دستگاه ذخیره ساز، استفاده از قطعات الکترونیکی حرفه ای و متناسب با سایز اجزای برد، بدنه و کیس قوی، قابلیت های مقاومت در شرایط سخت محیطی، رعایت استاندارهای لازم در کابل ها و … از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت دوربین مداربسته محسوب می شود، چرا که هر چه سخت افزار قوی تر باشد، احتمال خرابی آن در صورت استفاده اصولی و استاندارد از آن بسیار پایین است. انتخاب محصولات از برندهای معتبر، به نوعی کیفیت محصول را تضمین می کند. سهولت در کار کردن با منو، انتقال تصویر سریع و ایمن، پردازش سریع و …. نشانگر استفاده از یک نرم افزار قوی است، اخیرا هر چند وقت یک بار، شرکت های بزرگ نظاری تصویری با توجه نیازهای کاربران فریم ور های (Frame ware) جدیدی را ارائه می دهند که می تواند قابلیت های جدیدی را به محصولات اضافه کند.

سخن آخر

شرکت زیگورات نماینده vivotek در ایران و همچنین تولید کننده دوربین مداربسته پادمکس، یکی از بهترین دوربینهای مداربسته ایرانی می باشد. پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مقالات زیر می توانند برای شما مفید باشند:

وندال پروف (IK) چیست؟

تکنولوژی 3DNR

ICR دوربین مداربسته چیست؟

 

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی (EIS)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *