دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مدار بسته (CCTV) ، دستگاهی است که امکان کنترل و نظارت بر روی محیط های مختلف در تمامی ساعات شبانه روز را فراهم می کند.

امروزه ، کمتر جایی را میبینیم که مجهز به دوربین‌های مدار بسته نباشد. افزایش ناامنی سبب شده است که به نصب دوربین‌های مداربسته ، اهمیت بسیار زیادی داده شود. اما لازم به ذکر است استفاده از دوربین مداربسته صرفا برای دلایل امنیتی مورد استفاده قرار نمی گیرند. کاربرد دوم و حتی گاهی مهمتر دوربین های مداربسته، استفاده ار آن برای نظارت است. نظارت بر رفتار و عملکرد کارمندان در اداره، شرکت، بانک و غیره، نظارت بر رفتار و عملکرد دانش آموزان، دانشجویان و معلمان در مدرسه و دانشگاه، نظارت بر عبور و مرور در خیابان های عمومی یا ورودی مکان های خصوصی و ده ها کاربرد دیگر.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته با توجه به فناوری مورد استفاده در ساخت آنها به دوربین های آنالوگ معمولی ، دوربین های آنالوگ HD و دوربین های تحت شبکه یا IP تقسیم می شوند. CCTV ها ، با توجه به ظاهر و کارکرد به دو نوع شامل دوربین های ثابت و متحرک تقسیم می شوند. دسته بندی دیگری برای این دوربین ها وجود دارد که بر اساس شکل ظاهری، کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد هریک انجام می شود و شامل دوربین بولت ، دوربین اسپیددام ، دوربین باکس، دوربین دام و … می باشد.

انواع دوربین مداربستهدوربین مدار بسته بولت

این نوع دوربین مدار بسته ، ظاهری استوانه ای شکل دارد. برندهای مطرح دنیا، دوربین مداربسته بولت را در مدل های مختلفی طراحی و تولید می کنند.  دوربین بولت ، قابل نصب بر روی دیوار و سقف می باشد. این دوربین به دلیل نمایان بودن ظاهرش ، نقش بازدارنده دارد و سارقان را تا حدودی از تصمیم خود منصرف می کند.

دوربین مداربسته بولتدوربین مداربسته باکس

دوربین مداربسته باکس ظاهری جعبه ای و مکعبی شکل دارد و ویژگی مهم آن، قابلیت تعویض لنز می باشد. دوربین باکس ، امکان زوم کردن بر روی تصاویر را ایجاد می کند تا بتوان بر روی سوژه ها کاملاً فوکوس کرد. مهم ترین نقطه ضعط دوربین های باکس را می توان عدم توانایی آنها در پوشش تمامی زوایا دانست. لذا ممکن است نقاطی از دید این دوربین ، مخفی بماند.

دوربین مداربسته باکس

دوربین مداربسته دام

می توان ادعا کرد دوربین مداربسته دام، رایج ترین نوع دوربین مداربسته است که محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد. این دوربین بر روی سقف نصب می شود و معمولا نسبت به آلودگی و گردوغبار حساسیت کمی دارد. ظاهر این دوربین ها ، شیک و زیبا است.

دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته اسپیددام

این دوربین ، مشابه دوربین دام و کمی بزرگتر از آن است اما یک اختلاف بزرگ با آن دارد و آنهم وجود قابلیت PTZ (متحرک بودن) در دوربین اسپیددام است. دوربین اسپیددام قادر است تا 360 درجه چرخیده و تصاویر را ثبت کند. قابلیت زوم کردن در دوربین اسپیددام موجب شده است که بتوان به خوبی روی افراد یا اشیاء موردنظر زوم کرد. بیشترین کاربرد دوربین های اسپیددام در فضای باز است.

دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین مدار بسته مخفی

نام های دیگر این دوربین ، دوربین جاسوسی و دوربین های کوچک است. استفاده از این دوربین ها مغایر با قوانین کشور است. لذا کسانی که تصاویری توسط این دوربین ها از افراد اخذ کنند ، نمی توانند به آنها استناد کنند و ضمناً مرتکب جرم شده اند. برای نصب این دوربین ها حتماً بایستی از نهاد مربوطه ، مجوز گرفت.

دوربین مداربسته مخفیامکان نصب این دوربین در هر مکانی و در هر شیءای به دلیل کوچک بودن ، وجود دارد. قیمت این دوربین ها در مقایسه با دوربین مدار بسته ، پایین تر است. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین ها ، آنچنان بالا نیست، تمامی این دوربین ها ، از لنز ثابت برخوردار می باشند و قابلیت دید در شب ندارند. دوربین های مداربسته مخفی در انواع مختلفی شامل مینیاتوری ، آینه ای ، لامپی ، دتکتوری و … وجود دارند.

بهترین برندهای دوربین مداربسته (CCTV)

برندهای جهانی و ایرانی مطرحی در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت دارند که هر یک بسته به تکنولوژی، کیفیت و البته قیمت در سطح ایران و جهان رایج هستند. از برترین برندهای دوربین مداربسته سطح جهانی می توان به برندهای ویوتک، داهوا، هایک ویژن، اکسیس و … اشاره کرد. شرکت امن آفرین زیگورات نمایندگی رسمی دوربین مداربسته ویوتک در ایران است که به اعتبار سالها تجربه و فعالیت در زمینه دوربین های مداربسته، انواع دوربین مداربسته ویوتک را عرضه می کند.

از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی هم در زمینه تولید دوربین مداربسته پیشرفت بسیاری داشته اند و دوربین هایی در سطح بین المللی تولید و روانه بازار کرده اند. در این میان دوربین پادمکس یکی از برترین برندهای دوربین مدار بسته ایرانی است که در آزمایش ها مختلف امتحان خود را پس داده و دارای استاندارد های لازم می باشد. این دوربین در مدل های مختلفی تولید می شود که اغلب آنها از ویژگی هایی نظیر رزولوشن تصویری بالا ، قابلیت تشخیص رویدادهای غیرعادی ، قابلیت تشخیص حرکت ، سنسورهای باکیفیت ، لنز ثابت و … برخوردار هستند.

راهنمای انتخاب دوربین مدار بسته

برای خرید دوربین مداربسته باید معیارهای زیادی را مد نظر قرار دهید که از جمله مهم ترین آنها می توان به کاربرد و بودجه شما اشاره کرد.

دوربین های مختلف مناسب برای نصب در مکان های مختلف هستند. برخی ضد آب یا اصطلاحا واترپروف هستند و برای نصب در فضای باز و زیر باران مناسب هستند.

برخی دیکر ضد ضربه هستند و برای مکانهایی که امنیت بالایی مورد نیاز است مناسب می باشند.

همچنین زاویه دید انواع دوربین های مداربسته متفاوت است. باید به میزان دید (زاویه دید دوربین مداربسته) و کیفیت تصویری که برای مکان مورد نیاز خود مد نظر دارید، توجه کنید.

راهنمای خرید دوربین مداربسته

اجزا و قطعات تشکیل دهنده CCTV

اجزاء تشکیل دهنده دوربین های مداربسته CCTV شامل لنز ، آداپتور ، چیپ تصویر ، هارد ، فیش ها ، کانکتورها و … می باشند. هر یک از این قطعات ، وظیفه مشخصی دارند. دوربین هایی که از سوی سازندگان مختلف ساخته می شوند ، دارای قطعاتی با مشخصات متفاوتی هستند که در نهایت خروجی و کیفیت تصویر متفاوتی را به شما ارائه می کنند.

کاربردهای دوربین مدار بسته

از CCTV به منظور کنترل ترافیک ، نظارت بر دستگاه های خودپرداز ، کنترل سرعت حرکت خودروها ، کنترل تردد و امنیت در مکان های مختلف از جمله بانک ها، خیابان ها ، مدارس ، پاساژها ، استادیوم ها و … استفاده می کنند. امروزه نصب این دوربین ها در ساختمان های مسکونی هم بسیار رایج شده است.

کاربرد دوربین مداربسته قیمت دوربین مدار بسته

عوامل تعیین کننده قیمت دوربین های مداربسته شامل برند دوربین ، نوع دوربین ( آنالوگ یا دیجیتال بودن ) ، کیفیت تصویری ، جنس بدنه دوربین ، نوع لنز دوربین ، شکل ظاهری دوربین ( دام ، بولت ، باکس ، اسپیددام ) و … می باشند.

پیشنهاد می کنیم قبل از خرید دوربین مداربسته، برای مشاوره رایگان با متخصصان  امن آفرین زیگورات با شماره 02188196916 تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *