قابلیت فشرده سازی H.265

فشرده‌سازی تصویر و ویدئو یکی از مسائل مهم در دنیای مدرن است. با توسعه روزافزون فناوری‌های مرتبط با تصویربرداری و پخش ویدئو، نیاز به فشرده‌سازی موثر و کارآمد تصاویر افزایش یافته است. در این مقاله، به معرفی فشرده‌سازی H.265 و اهمیت آن در بهبود کیفیت و کارایی در ویدئو پرداخته خواهد شد.

همانطور که می دانیم، ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته، بیش از تصاویر لایو (زنده) آن حائز اهمیت است و در این میان اهمیت مدت زمان ذخیره سازی این تصاویر نیز مورد توجه است و متناسب با نوع پروژه و محیط نصب، کاربردی تر خواهد شد. اگر تا به حال به منو دوربین های مداربسته تحت شبکه توجه کرده باشیم، با پهنای باند دوربین مواجهه شده ایم و متوجه شده ایم که این پهنای باند با تغییر فاکتورهای خاصی تغییر خواهد کرد و فاکتوری چون قابلیت فشرده سازی H.265 دوربین مداربسته موجب کاهش آن می شود.

همچنین، یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار رزولوشن تصویر است؛ مشهود است هر چه این رزولوشن بالاتر رود، پهنای باند افزایش خواهد یافت.

دیگر فاکتور تاثیر گذار فریم ریت است، هر چه دوربین قابلیت بیشتری درپشتیبانی از فریم ریت بالاتر در رزولوشن های بالا را داشته باشد، بیشتر مورد تقاضای کاربران قرار خواهد گرفت. در دنیای امروز، بیشتر کاربران تمایل دارند تا تصاویر محیط پیرامون خود را با رزولوشن و فریم ریت بالا دریافت و ذخیره کنند که این امر موجب افزایش پهنای باند یا بیت ریت دوربین مداربسته می شود و در نهایت فضای بیشتر به منظور ذخیره ی تصاویر نیاز داریم که هم هزینه های تهیه سیستم مداربسته و تجهیزات آن را افزایش می دهد هم دستگاه های ذخیره ساز، تا فضای محدودی از هارد را می توانند پشتیبانی کنند.

در این شرایط شرکت های تولید کننده محصولات نظارت تصویری با تغییر و به روز رسانی دوربین های مداربسته تحت شبکه و دستگاه های ذخیره ساز NVR و DVR خود، قابلیت فشرده سازیH.265 دوربین مداربسته را ارائه کرده اند تا مقدار بسیار زیادی این پهنای باند، ترافیک بستر شبکه و فضای ذخیره سازی را کاهش دهد که در ادامه آن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

قابلیت فشرده سازی H.265 دوربین مداربسته چیست ؟

فشرده‌سازی تصاویر و ویدئو به معنای کاهش حجم فایل‌های ویدئویی و تصویری با حفظ کیفیت تصویر است. این کار باعث افزایش کارایی در انتقال و ذخیره‌سازی ویدئو می‌شود. با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای پخش ویدئوهای با کیفیت بالا، نیاز به استفاده از الگوریتم‌های فشرده‌سازی پیشرفته احساس می‌شود.
HEVC مخفف High Efficiency Video Coding که به معنی کدگذاری ویدئویی هوشمند و به قابلیت فشرده سازی H.265 دوربین مداربسته معروف است، این کدک یکی از استانداردهای فشرده سازی تصاویر می باشد که اخیرا جایگزین نسل قبلی خود یعنی H.264 شده است. این استاندارد نسبت به نسل قبلی خود دارای نرخ فشرده سازی تا دو برابر بیشتر در همان سطح کیفیت می باشد یا می تواند کیفیت تصویر را با همان نرخ بیت افزایش دهد،

مزایای استفاده از قابلیت فشرده سازیH.265 دوربین مدار بسته

این نوع قابلیت فشرده سازی H.265 دوربین مداربسته ، می توانند تصاویر با رزولوشن بالا را تا حد زیادی فشرده کند و نگرانی های کاربران را در خصوص اشغال پهنای باند بستر شبکه و فضای ذخیره سازی را کاهش دهد. حجم داده ها واستانداردهای ذخیره سازی یکی از دغدغه های مهم شرکت های نظارت تصویری در طراحی و ساخت دستگاه های ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته می باشد چرا این حجم بالا، می تواند سرعت انتقال تصویر را کاهش دهد و یا نیازمند سرعت آپلود بالای اینترنت در محل پروژه باشد. با استفاده از این استاندارد فشرده سازی می توان تصاویر را با نصف حجم فعلی استانداردH.264 ذخیره کرد و مدت زمان نگهداری و ذخیره تصاویر بر روی هارد را افزایش دهد. 

قابلیت فشرده سازی H.265 دوربین مداربسته، به زودی جایگزین فرمت قبلی فشرده سازی خواهد شد و اکثر دوربین های مداربسته، دستگاه های ذخیره سازی تصاویر مداربسته مانند دستگاه های DVR و NVR به این استاندارد جدید مجهز خواهند شد. در حال حاضر کیفیت تصویر ارائه شده توسط دستگاه های ذخیره سازی تصاویر مداربسته با استاندارد H.265 نسبت به نسل قبلی خود یکسان می باشد اما حجم تصاویر آنها تا 50 درصد نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده است ( در برخی از برندها، بنا به نوع دوربین و محیط نصب نیز این مقدار فشرده سازی تا 90 درصد نیز می رسد) و این کاهش حجم کمک زیادی را به فناوری تحت شبکه که حجم تصاویر به دلیل کیفیت بالا زیاد می باشد، کرده است و انتقال تصویر، ذخیره سازی و بازبینی تصاویر آن ها را آسان تر کرده است .

در حال حاضر برخی از تجهیزات نظارتی به این فناوری مجهز شده اند اما پیش بینی می شود به زودی دوربین مداربسته و تجهیزات ذخیره سازی شرکت های مختلف به این فناوری جدید مجهز شوند و زمان ذخیره سازی تصاویر مداربسته را افزایش دهند.

اهمیت H.265 در بهبود کیفیت

  1.  کاهش حجم فایل‌ها: H.265 توانایی کاهش حجم فایل‌های ویدئویی را به شدت افزایش می‌دهد. این امکان باعث می‌شود که ویدئوهای با کیفیت بالا را با سرعت بیشتری از اینترنت دانلود کرد و در ذخیره‌سازی از فضای کمتری استفاده شود.
  2. پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا: H.265 به تولید و پخش ویدئوهای با رزولوشن‌های بالا، مانند 4K و 8K، امکان می‌دهد. این امر باعث بهبود تجربه تماشای ویدئو می‌شود.
  3. حفظ کیفیت: با وجود کاهش حجم فایل، H.265 توانایی حفظ کیفیت تصویر را حفظ می‌کند. این به معنای عدم افت کیفیت تصویر در فشرده‌سازی ویدئو است.

سخن آخر

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم فشرده‌سازی H.265 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود کیفیت و کارایی در ویدئو است. این استاندارد با توانایی کاهش حجم فایل‌ها، پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا، و حفظ کیفیت تصویر، به عنوان یک تکنولوژی کلیدی در دنیای مدرن تصویربرداری و پخش ویدئو شناخته می‌شود.از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

شرکت زیگورات نماینده vivotek در ایران و همچنین تولید کننده دوربین مداربسته پادمکس، یکی از بهترین دوربینهای مداربسته ایرانی می باشد. پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مقالات زیر می توانند برای شما مفید باشند:

تشخیص حرکت پیشرفته

تکنولوژی RAID چیست ؟

تکنولوژی WizMind در دوربین های پادمکس

تکنولوژی WizMind در دوربین های پادمکس

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *